دستمال­ های کاغذی معمولا برای تمیز کردن لکه­ ها استفاده میشوند که در واقع این بهترین استفاده از آنها نیست. این کاغذهای جذب کننده برای تمیز کردن شاید بعضی مواقع بهترین وسیله باشند. در حالیکه البته عده­ای اعتقاد دارند بهتر است از حوله­های قابل شستشو به جای استفاده از دستمال کاغذی و ایجاد زباله استفاده کرد. حتی این عده نیز همیشه دستمال کاغذی را در خانه­های خود موجود دارند اما به جز مواقع ضروری از آنها استفاده نمیکنند. بنابراین در هر صورت به این محصول همه نیاز دارند چه با مصرف زیاد و چه با مصرف کم. باید بدانیم که از دستمال کاغذی چه استفاده­های میتوان داشت که در این مطلب به برخی از آنها اشاره میکنیم:

  1. تمیز کردن و نگهداری وسائل فلزی

اصولا تابه­های فلزی گران قیمت هستند و نیازمند نگهداری و مراقبت بیشتری هستند. لازم است که بعد از استفاده لکه­ های غذا و روغن را از روی آن به کمک دستمال کاغذی تمیز کنیم و ضمنا در نظر داشته باشیم که باید آنها را لابه­لای دستمال نگهداری کنیم. البته اگر آنها را آویزان نمیکنیم. اطمینان پیدا کنید که آنها زنگ نزنند. اگر به دنبال شستشوی تابه­ های فلزی هستید حتما اطمینان پیدا کنید که بعد از شستشو کاملا خشک شوند. چراکه مرطوب ماندن آن باعث زنگ­زدگی و آسیب دیدن آن میشود. میتوانید آن را به کمک دستمال کاغذی خشک کنید و در شرایط مطلوبی نگهداری کنید.

  1. استفاده کردن به جای کود

دستمال­های کاغذی شامل مقادیر زیادی کربن هستند و همین موضوع باعث میشود ماده­ای عالی به عنوان لایه قهوه­ای در سیستم مدیریت کمپوست استفاده شود. شما میتوانید بعد از استفاده از دستمال کاغذی از آن در کمپوست استفاده کنید و تعادلی در حفظ کربن کود کمپوست خود ایجاد کنید که در هوادهی به آن موثر خواهد بود. پرز طبیعی دستمال کاغذی عامل ترغیب کننده­ای در ایجاد حفره­ها یا بسته­های هوایی در کمپوست میشود چیزی که باعث رشد میکروارگانیسم­های مفیدی میشود که بسیار برای سلامت و کیفیت کمپوست و نهیاتا فضای سبز مورد نظر شما مفید است.

  1. جذب کننده کثیفی و روغن

بله شاید این دقیقا دلیل ساختن آن باشد. دستمال­های کاغذی میتوانند در تمیز کردن دست و ابزار روغنی بسیار کاربردی باشند (البته عده­ای به استفاده پارچه کهنه بیشتر اعتقاد دارند). یکی از موارد متعدد کاربرد آن این است که میتوانید آن را از میان چرخ خیاطی در حال کار عبور دهید تا سوزن از وجود روان­کننده اضافی پاک شود و کمک میکند دستگاه بهتر کار کند.

  1. تازه نگهداشتن سبزیجات

کاهو، سبزیجات و برگ چغندر ودیگر گیاهان خوراکی در فریزر و یخچال دچار پژمردگی میشوند. این در حالی است که آنها در لای دستمال کاغذی خیلی بهتر میمانند و ببینید که گیاهان چقدر حساس و رمانتیک هستند. ! اگر میخواهید بپرسید دستمال­ها چکار میکنند که سبزیجات خوب در آنها میمانند باید بدانید که آنها به حفظ رطوبت کمک میکنند و مانع از فاسد شدن آنها میشوند.

  1. آزمایش زیست ­پذیری بذر

این بذرها چند ساله هستند؟ آیا آنها رشد میکنند؟ اینها از سوالات چالشی اساسی معمول باغداران و کشاورزان بخصوص در فصل بهار (فصل کاشت) هستند. و البته در آزمایشی وقت گیر میتوانند آنها را در گلدان بکارند تا جواب این سوالات خود را پیدا کنند. اما راه­حل چیست؟ دستمال کاغذی… میتوانید ساندویچی از دستمال کاغذی درست کنید دانه­ها را در داخل آن قرار دهید و در جایی گرم قرار بگذارید. اگر در ظرف دو هفته جوانه نزد احتمالا بذر شما فاقد زیست پذیری است.

  1. نگهداری نان

همیشه نان پس از نگهداری در فریزر و بعد از گرم شدن مجدد بعضا فتیر یا خشک است. و برای حل این مشکل باید کاری کرد که رطوبت نان در فریزر حفظ شود. یکی از بهترین راه­حل­ها استفاده از دستمال کاغذی است. تا بعد از خارج کردن نان از فریزر تازگی نان حفظ شود.

  1. پاک کردن ذرت

این یکی از باحال­ترین! ترفندهای استفاده از دستمال کاغذی است. حتما شما هم دیده­اید که یک خوشه ذرت چگونه سرسختانه ابریشم خود را حفظ میکند. برای اینکار میتوانید از یک دستمال کاغذی مرطوب استفاده کنید و آن را در سراسر خوشه مالیده تا ابریشم و به عبارتی پرزهای آن از بین برود. شما میتوانید از این دستمال برای باقی ذرتها استفاده کرده و درنهایت آن را برای استفاده در کود نگهداری کنید.

  1. نرم کردن شکر قهوه­ای

به لطف رطوبت ذاتی که شکر قهوه­ای دارد میتواند در ظرف خود به هم چسبیده شود. و اگر از آن استفاده نشود تبدیل به یک جرم سخت میشود و بعدا به سختی میتوان از آن استفاده کرد. اگر قصد استفاده کردن از شکرقهوه­ای در آشپزخانه را دارید میتوانید آن در ظرفی خورد کرده و سپس دستمال کاغذی مرطوب را روی آن به عنوان پوشش قرار دهید بنابراین میتوانید براحتی و بدون سختی از آن استفاده کنید.

  1. فیلتر قهوه فوری

قهوه یک نیاز مهم در شروع روز برای خیلی از ماست. والبته با توجه به محدودیت­های زمانی در صبح و آغاز روز باید هرکاری کرد تا قهوه زودتر حاضر شود. یکی از این راه­ها استفاده از دستمال کاغذی به عنوان فیلتر فوری قهوه است.

  1. پاک کردن فوری برخی مواد شیمایی از روی اجسام

میتوانید از یک دستمال کاغذی برای پاک کردن پمادها و واکسها و ..  با مالیدن آن روی شی مورد نظر استفاده کنید. دستمال کاغذی میتواند این مواد را جذب کند و همچنین از خود آهن و بدنه شی محافظت کند .تا آسیب نبیند. این میتواند بهترین گزینه پاک کنندگی برای سطوح سخت مثل تخته سیاه باشد اما همچنین میتوانید برای لوازم خانگی و فرش نیز از آن استفاده کنید.
دستمال کاغذی شاید بیش از آنچه فکر میکنید به کار شما بیاید و دستمال کاغذی در بعضی موارد میتواند بهترین گزینه باشد. همچنین هدیه دادن آن به عنوان دستمال کاغذی تبلیغاتی میتواند بسیار در ذهن مخاطب شما تاثیرگذار باشد.