حوله های در دستان شما از آنچه فکر میکنید کثیف تر است …

حوله های کثیف میتوانند انواع گوناگونی از میکروب ها را با خود حمل کنند میکروبهایی که میتوانند عامل شیوع بیماری های عفونی باشند و شما نمیتوانید حوله خود بطور کامل و 100% از گزند میکروب ها دور نگهدارید اما متخصصین میگویند شما میتوانید میزان حضور میکروب های بزرگ اندازه را بوسیله شسشتوی حوله ها کاهش دهید و این در حال حاضر تنها راه موجود برای میکروب زدایی حوله ها میباشد.
حوله ها برای به دام انداختن باکتری ها خیلی خوب عمل میکنند بدلیل اینکه هر بار که شما از حوله استفاده میکنید باکتری های طبیعی صورت و هر میکروب دیگه ای که همراه شما است به سطح آن منتقل میشود بیشتر این میکروب ها اثر منفی روی سلامت شما ندارند چرا که از خود شما منتقل میشوند.امیلی مارتین استاد یار همه­گیر شناسی (اپیدمیولوژی:مطالعه نحوه انتشار بیماری ها و عوامل بیماری زا ) دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان میگوید بدن ما دارای توانایی سازگار بودن با زندگی در این محیط را با وجود تمامی این میکروب ها دارد.
اما حوله ها محیط های خیلی بی نظیری را برای زندگی و رشد باکتری ها و دیگر ریز جاندار ها (میکرو ارگانیسم ها) فراهم میکنند بدلیل اینکه حوله ها اغلب مرطوب هستند گرم هستند و همچنین جاذب و اغلب در حمام ها و دستشویی های تاریک آویزان میشوند پس همه چی برای رشد باکتری ها محیا است.

حوله های در دستان شما از آنچه فکر میکنید کثیف تر است

بخاطر اینکه دستان شما امکان انتقال میکروب ها به حوله ها را از هر چیزی که لمس کرده اند دارا هستند حمام ها و دستشویی ها مکان های تهدید کننده­ی اختصاصی برای یک حوله است که در آن ها بیشتر زمان خود را سپری میکنند. چارلیز گربا میکروب شناس دانشگاه آریزونا میگوید: دست های شما موجودات زنده (ارگانیسم های) مدفوع را لمس میکند مثل باکتری کالیفرم ارگانیسمی که میتواند نشان دهنده وجود یک بیماری باشد که البته موجب باکتری های موجود در آب مثل اشریشیا کولی و حتی سالمونلا میشود.
در یک پژوهش که هنوز منتشر نشده چارلز گربا اعلام کرده که او یافته است که نزدیک به 90% از حوله های حمام و دستشویی به باکتری کالیفرم آلوده هستند و حدود 14% نیز حامل باکتری E.Coli .همچنین پژوهش منتشر شده وی نشان میدهد این باکتری ها در حوله های دستی مورد استفاده در اشپزخانه نیز وجود کشف شده اند و تعداد باکتری های E.Coli کاملا وابسته است به اینکه چند باز حوله ها شسته شده اند.
بسیاری از مردم دستان خود را بطور کامل نمیشویند او میگوید وقتی که مردم دستهای خود را با حوله خشک میکنند آنها باکتری ها را به محل هایی منتقل میکنند که شرایط بهتری برای رشد کردن دارند
همچنین گربا میگوید بعد از حدود دو روز اگر شما صورت خود را با حوله های دستی خشک کنید شما به مراتب بیشتر صورت خود را با باکتری E.coli مواجه کرده­اید تا اینکه صورت خود را در چاه توالت فروبرده و سیفون را بزنید!

حتی خارج از محیط خانه حوله ها نشان داده اند که به گسترش عفونت کمک میکنند سوزان ویتیر مدیر کلینیک میکروب شناسی در نیویورک و مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا آمریکا میگوید نگران حول هایی هستیم که مرطوب یا خیس باقی میماند و این دقیقا مثل یک زمین پرورشی برای ایجاد و رشد عفونت MRSA است که نوعی عفونت است که بدلیل وجود نوعی باکتری به نام Staphylococcus بوجود می­آید که این باکتری معروف است به مقاومت در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک هایی که برای درمان آن بکار میروند.
برخی مردم بدون اینکه دچار بیماری شوند این عفونت (MRSA) را که بر صورت و بینی آنها موجود است به همراه خود دارند اما تحقیقات نشان میدهد این باکتری ها قابل انتقال هستند و میتواند باعث آلودگی دیگران شوند.تیم های ورزشی ، اشخاصی که برخی چیزها را بصورت اشتراکی با هم استفاده میکنند و نیز اشخاصی که بطور مکرر تماس از ناحیه صورت دارند بیشتر از همه در معرض این آسیب هستند.
بعد از شیوع  عفونت MRSA در میان بازیکنان فوتبال دانشگاه در لس آنجلس آمریکا یک بررسی نشان داد که به اشتراک گذاری حوله ها به انتقال این عفونت کمک و آنرا آسان کرده بود.
با این حال این موضوع شاید باور پذیر نباشد که شما به صرف استفاده از یک حوله دچار بیماری شوید بر اساس نظریه پزشکی خانم سوزان ویتیر خطر بزرگتر وقتی بوجود می­آید که بریدگی یا سایشی یا ناحیه ای خشک پوستی در روی بدن خود داشته باشید (که اغلب ورزشکاران دارند) در واقع به میکروبها اجازه میدهید که براحتی وارد بدن شما شوند.

حوله های در دستان شما از آنچه فکر میکنید کثیف تر است

بهترین راه برای محافظت از خود این است که حوله های آشپزخانه و حمام و دستشویی به طور مکرر شستشو شوند گربا میگوید که مردم باید حوله های دستشویی و حمام را هر دو روز یکبار بشورند بخصوص اگر کودک خردسالی در خانه داشته باشند. و این  شستشو نباید تنها با آبکشی صورت بگیرد چرا که باکتری ها حتی در صورت مواجه با مواد شوینده معمولی نیز میتوانند زنده بمانند به گفته گربا برای از بین بردن این باکتری ها باید از آب داغ و نیز سفید کننده های دارای اکسیژن فعال استفاده کرد.
بنا به اظهارات سوزان ویتیر شما ممکن است قادر باشید زمانی که برای شسشتو میگذارید را کمی طولانی تر کنید با مطمئن شدن از بابت خشک شدن کامل حوله ها قبل از هر بار استفاده به گفته ویتیر اگر تا زمانی که حوله بین هر بار استفاده کاملا خشک شود از ان استفاده نکنیم تقریبا امکانی برای انتقال باکتری ها از شخصی به شخص دیگر وجود نخواهد داشت اما این در حالی است که اغلب ما میخواهیم تنها یک بار در هفته این حوله ها را بشوریم و اگر شما به باکتری ها فرصتی دهید تا بتوانند خوب بو بکشند حوله هارو محل زندگی مطلوب خود را تشخیص دهند پس شما فرصت بسیار خوبی برای رشد آنها فراهم کرده اید حرف اخر اینکه کارشناسان معتقدند اگر شما بطور منظم دستان و حوله های خود را شستشو دهید بسیار بعید به نظر میرسد که که شما دچار بیماری های مذکور شوید.
پس میبینیم برای جلوگیری از بیماری ها و دور شدن عفونت های گفته شده باید زمان و هزینه های زیادی از جمله مصرف اب فراوان و مواد شوینده که قطعا خود نیز آسیب های مربوط به خود را دارند را متقبل شوید استفاده از دستمال های حوله ای و کاغذی شرکت کهل راهی است برای تمیز ماندن و محافظت از عفونت ها و باکتری های عفونت زا.

نویسنده: ایمان نوعی