شما باید انتخاب کنید که از کدام استفاده بکنید از یک دستمال کاغذی یا از یک خشک کن برقی البته میتوانید  دستهای خود را با شلوار خود خشک نموده و براحتی به کار خود ادامه دهید!
مطالعه و بررسی دستمال کاغذی در برابر خشک کن های برقی معمولا در قالب مناظره­هایی صورت میگیرد که یکی را برتر از دیگری میداند و باید بدانیم در این بررسی ها کسی که برای این مقایسه پول میگیرد برنده را انتخاب میکند (نتیجه گیری میتواند وابسته به این باشد که محقق برای این بررسی از چه طرفی حمایت مالی میشود).اما خوشبختانه هنوز دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی هستند که حتی با وجود دریافت منابع مالی از سوی صاحبان صنعت تحقیقات را بطور مستقل انجام میدهند پس بیایید نگاهی به آنچه آنان میگویند بیاندازیم.

  1. کدام برای محیط بهتر است؟

ابتدا نگاهی میاندازیم به دستمال های کاغذی در ابتدا باید بگوییم آن دسته از دستمال کاغذی هایی که از مواد بازیافت شده ساخته میشوند برای محیط بسیار بهتر است از دستمال کاغذی هایی که از مواد دست نخورده جدید ساخته میشوند اما ممکن است قبول کردن و دانستن اینکه این دستمال کاغذی که ما از آن برای پاک کردن و خشک کردن دستان و صورت خود استفاده میکنیم قبل از آن به شکل دیگری حیات داشته است سخت باشد.

اگرچه دستمال کاغذی خود از مواد بازیافتی بوجود می­آید اما خود قابل بازیافت نیست.و البته بخش دیگر ماجرا این است که این دستمال های کاغذی توسط مواد شیمیایی مورد فرآوری قرار گرفته تا بقدر کافی برای جذب آب و پاره پاره نشدن محکم شوند اما همچنین کاغذها و مواد کاغذی تنها چند بار میتوانند بازیافت شوند چراکه بازیافت مواد کاغذی تا جایی مجاز است که بافت های سلولزی (که ایجاد کننده کاغذها و مواد کاغذی هستند) بسیار کوتاه تر از آن نشوند که نشود محصول جدیدی با آن بافت و ایجاد کرد.
برخی از دستمال های کاغذی بعد از استفاده تبدیل به کود میشوند اما اکثر آنها در سطل های زباله جای میگیرند در آمریکا سالانه 6 میلیون تن دستمال کاغذی بصورت زباله دفع میگردد.
بدین ترتیب در عمل استفاده از دستمال های کاغذی نیازی به برق ندارد مگر اینکه در توالت ها از توزیع کننده های برقی استفاده شود درحالیکه خشک کننده ها با برق کار میکنند. و همچنان که این فرآیند تولید منجر به تولید گازهای گلخانه ای میشود باید بدانیم نزدیک 98 % از پتانسیل گرم شدن کره زمین که در یک خشک کن برقی وجود دارد از انرژی صرف شده به ازای هر بار ساخت و نصب آن می­آید.
سایمون لاکری محقق علوم پایایی (پایایی، ظرفیت یک یا چندین پدیده است برای تحمل. این واژه به توصیف این مسئله می‌پردازد که چگونه سیستم‌های زیستی در طول زمان، متنوع و بارور می‌مانند. زندگی طولانی و سالم جنگل‌ها و تالاب‌های دیرپا نمونه‌هایی از سیستم‌های از نظر زیستی پایا هستند. برای انسان، پایایی عبارت است از پتانسیلی برای کسب رفاه به شکلی طولانی‌مدت؛ رفاهی که ابعاد زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی را در بر می‌گیرد) در دانشگاه RMIT دانشگاه ملبورن میگوید در یک دستگاه دست خشک کن سنتی یک فن وجود دارد که هوا را بعد گذر دادن از میان یک المنت حرارتی آن را بر دستان شما جاری میکند تا آب موجود در سطح دستان شما تبخیر شود این دلیل داغ بودن هوای خروجی آنهاست این را آقای لاکری میگوید که در سال 2013 پژوهشی به سفارش کارخانه Dyson انجام داد و اعتقاد دارد این کار روشی بسیار ناکارآمد برای از بین بردن آب موجود روی سطح دستان ما میباشد.
بسته به مدل دستگاه به ازای هر بار فشار دادن دکمه دست خشک کن حدود 20 تا 80 گرم گاز کربن دی اکسید وارد محیط میشود.
از سوی دیگر خشک کن های هوا جت داغ نیستند آنها از یک اثر صیغل دهنده برای برداشتن اب موجود بر سطح دستان شما استفاده میکنند به همین دلیل است که شما برای استفاده از این نوع دستگاه ها دستان خود را در آن فرو برده در معرض جریان هوا قرار داده و خارج می­نمایید.
لاکری میگوید :یکی از فواید این نسل جدید از خشک کن ها بازدهی انرژی خوب آنهاست آنها مجبور به داغ کردن یک المنت نیستند و همچنین زودتر از مدل های سنتی و قدیمی تر دستها را خشک میکنند.
بسیاری از این مطالعات و بررسی ها توسط کارخانه ها انجام شده است مثل پژوهش منتشر شده توسط دانشگاه MIT در سال 2013 که به سفارش و سرمایه گذاری شرکت Dyson صورت گرفت.
کما اینکه اگر شما بخواهید در کلام تاثیرات محیطی یک خشک کن هوا جت رو با دستمال کاغذی های عمدتا بازیافت شده و یک خشک کن حرارتی مقایسه کنید جت خشک کن ها برنده خواهند شد حتی اگر برق انها از طریق سوخت ذغال سنگ تامین شود.

  1. بهداشتی ترین انتخاب کدام است؟

خشک کن ها برای خشک کردن دستها ساخته شده اند نه نجات محیط اما مسائل دیگری نیز وجود دارد مثل بهداشت در محیط های دستشویی و حمام
دستمال های کاغذی براحتی جلوی گسترش یک مایع ناخوشایند را میگیرد: فقط با آن پاک میکنید و بعد آن را در سطل زباله قرار میدهید.
مارک ویلکوکس میکروب شناس پزشکی دانشگاه لیدز میگوید: خشک کن های هوا جت اما خیلی بهداشتی نیستند قطعا آنها این قدرت را دارند که به سرعت آب را از روی دستان شما بزدایند اما در عمل هرگونه میکروب ماندگاری را در فرآیند شستشو جابه­جا می کند و به هوای اطراف پرتاب میکند.
پروفسور ویلکوکس میگوید حتی روی دست های کاملا شستشو داده شده نیز اشکلاتی وجود دارد اما دستانی که به طرز خفیفی شسته میشوند از این اشکالات و میکروب ها بر روی خود بسیار دارند.این میکروب های بر روی بر روی سطح دستان و صورت شما پخش میشوند در هوا بر روی شما و بر روی مردمی که پشت سر شما منتظر استفاده از خشک کن هستند . او اضافه کرد بدترین حالت این است که شخصی دستان خود را زیر شیر آب یک یا دوبار حرکت دهد (موج دهد)و بعد اقدام به خشک کردن دست خود کند (بدون شستشو صحیح)
این راهی مطمئن برای پاک کردن دستهای خود از هر کثیفی موجود بر آن است اما تا  قبل از رفتن به سرویس های بهداشتی!
دست خشک کن های حرارتی امکان دارد باعث پرورش و تقویت میکروب ها شوند بدلیل اینکه این باد گرم در واقع یک محیط دلپذیر برای رشد آنها فراهم میکند.
پروفسور ویلکوکس عضو گروهی بود که با حمایت مالی سمپوزیوم دستمال کاغذی اروپا میزان حضور میکروب ها بر روی سطوح و هوای حمام های بیمارستانی در انگلیس، فرانسه و ایتالیا را بین دستمال های کاغذی و خشک کن های هوا جت مقایسه میکردند.
بر اساس گزارشی که توسط این گروه در مجله عفونت های بیمارستانی چاپ شد آنها دریافتند که دستمال های کاغذی نمیتوانند محیط های کاملا استریلی را فراهم کنند چرا که آنها هنوز عفونت ها و باکتری های مرگباری نظیر MRSA و متیسیلین و استافیلوکوک که به آنتی بیتویک مقاومت میکنند را شناسایی کرده اند.
اما زمانی که از خشک کن های هوا جت استفاده شد MRSA سه برابر بیشتر در بیمارستان های بریتانیا ظاهر شد و همچنین سطح کلی باکتریایی موجود در خشک کن ها 30 برابر بیشتر از تمام سایت های مقایسه شده که با دستگاه های توزیع اتوماتیک دستمال کاغذی کار میکردند دیده شده است.
پروفسور ویلکوکس میگوید:از دیدگاه پیشگیری از عفونت باید بگوییم اگر دانه غلاتی در این محیط باشد آلودگی ها بیشتر به حرکت به سمت آن گرایش پیدا میکنند در واقع وقتی یک جایگزین بدین شکل انتخاب میکنیم به اندازه قبل آلودگی ها و باکتری ها گسترش پیدا نمیکنند. و در کل خشک کن های حرارتی بین این دو قرار میگیرند.
او اضافه کرد شما میتوانید بدون عفونی شدن از محیط خارج شوید حتی اگر بوسیله میکروب های شخص دیگری در حمام آلوده شده باشید اما این بستگی به نوع آن آلودگی دارد اگر آن آلودگی از نوع نوروویروس ها (نوروویروس عامل بیماری مسری گوارشی است که سالانه 685 میلیون فرد در سراسر دنیا را آلوده می کند. این ویروس در ابتدا ویروس نورواک ( Norwalk Virus) نامیده می شد ( نام شهری که اولین بار این ویروس در سال 1972 در آن شیوع پیدا کرد) یا آنفولانزا باشد آنها شما را ترک نکرده بنابراین بسیار مهم میشوند.

  1. بنابراین کدام بهتر است و چه جایگزینی وجود دارد؟

دستمال های کاغذی و خشک کن های برقی تنها گزینه های موجود نیستند توزیع کننده های اتوماتیک دستمال کاغذیهای نخی پیوسته از نظر زیست محیطی بین این دو هستند. تقریبا معادل 40% از کربن دی اکسیدی که تولید میشود بواسطه موادی است که در طول عمر تولید و حمل و نقل آنها بکار رفته است.
بافت نخی و پنبه ای خیلی مقاومت بافتی ندارد و حوله ها نیز نیاز به شستشو دارند
و در رابطه با بهداشت باید بگوییم پروفسور ویلکوکس میگوید: پارچه های حوله ای امکان نظافت را به ما میدهند اما خود ناقل آلودگی هایی هستند که برای محیط های تمیز تر تهدید محسوب میشود پس باید مورد آنها بسیار احتیاط کرد.فارغ از همه اینها در رابطه با دستمال های کاغذی و خشک کن ها اینکه کدام بهتر است به عوامل متعددی برمیگردد
یکی از زیان های خشک کن های هوا جت صدای بلند آنهاست برخی از آنها به اندازه 90 دسیبل صدا دارند که به اندازه صدای یک ماشین چمن زنی است.
آقای لاکری میگوید برخی از برند های سازنده بطور جدی به دنبال رفع این نقص هستند بخصوص برای استفاده در محیط های عمومی.
هیچ ضرورتی برای استفاده از این دستگاه ها در سرویس های بهداشتی دفاتر اداری و کتابخانه ها وجود ندارد.
سازمان خدمات بهداشتی بریتانیا توصیه میکند به همین دلیل و دلایلی دیگر در کلینیک ها از خشک کن ها استفاده نشود.
پروفسور ویلکوکس خودش برای خشک کردن دستهایش از دستمال های کاغذی استفاده میکند اما اگر فقط یک انتخاب داشته باشد از خشک کن های برقی هوا جت استفاده میکند!
باکتری ها و ویروس های موجود در روی دستان شما چنانچه دستان شما خیس و یا مرطوب باشد خیلی راحت تر میتوانند منتقل شوند. پس بهتر است از یک خشک کن هوا جت استفاده کنید تا اینکه دستان شما خیس بمانند!