قطعا برای شما مهم است وقتی از دستمال کاغذی استفاده میکنید آب و روطوبت موجود در دستان شما کاملا خشک شود انگار که از حوله استفاده کرده­اید. یکی از مهمترین خواص دستمال کاغذی­هایی که بخصوص در آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده میشود توانایی جذب آب آن است. دستمالهای کاغذی دقیقا به همین منظور ساخته میشوند. و البته برندهایی نیز ادعا میکنند تمام محصولات آنها قدرت جذب خیلی خوبی دارد. ما در شرکت کهل انواعی از دستمال کاغذی­هایی را تولید میکنیم که هرکدام برای استفاده­ای مشخص طراحی شده­اند و اساسا نیازی نیست که همه محصولات تولیدی یک برند همه خواص را یکجا داشته باشند. البته که محصولاتی نیز داریم که همه خواص را داشته باشند. آزمایش دستمال کاغذی فرآیندی است که در آن مشخص میشود کدام نوع دستمال (جنس) توانایی جذب آب بیشتری دارد.

امروزه در هرفروشگاهی چه بزرگ چه متوسط و چه کوچک و حتی در دکه­های روزنامه فروشی دستمال کاغذی با برند­های مختلفی وجود دارد. که هرکدام ادعا دارند بهترین هستند. مشتریان نیز با معیارها و خواسته­های مختلفی اقدام به خرید میکنند ارزان­ترین یا جذب­کننده ترین!… اما چطور میتوان درستی این ادعاها را ثابت کرد. شاید شما هم در تبلیغات دستمال کاغذی دیده­ باشید که یکی از ویژگی­هایی که روی آن تاکید میشود و نمایش داده میشود معمولا مقایسه دو برند دستمال کاغذی در قدرت جذب کنندگی آنهاست. یا حتما دیده­اید که در تبلیغات، قدرت پاک کنندگی لکه­ها را نمایش میدهند. که معمولا با مقایسه دو نوع دستمال انجام میشود.

با این وجود همانطور که میدانیم این خیلی موضوعی علمی نیست. هیچ نمودار و داده علمی ثابت شده­ای در این زمینه وجود ندارد. ما اما بدنبال این هستیم تا به شما آموزش دهیم آزمایشی را اجرا کنید که میزان درستی یکی از این ادعاهارا بتوان ثابت کرد: قدرت جذب کنندگی آب و رطوبت.

بد نیست در ابتدا به حقایقی در رابطه با دستمالهای کاغذی که باید جذب آب خوبی داشته باشند مثل دستمال آشپزخانه اشاره کنیم:

  1. این دستمالهای کاغذی توسط آرتور اسکات در حدود 1900 در فیلادلفیا آمریکا اختراع شد از یک دستمال ساده آماتوری شروع شد و بعدا تبدیل به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل شد.
  2. این دستمال­ها معمولا از الیاف بازیافت شده مصرفی ساخته میشوند و بدنبال آن درخت کمتری قطع شده و معادل 50% کاهش مصرف انرژی خواهیم داشت.
  1. انجام آزمایش دستمال کاغذی

پیشفرض :برندهای گران قیمت تر دستمال کاغذی قدرت جذب کنندگی بهتری دارند.

برای انجام این آزمایش به چه چیزهایی نیاز داریم:

  1. حداقل 4 برند مختلف دستمال کاغذی که ادعای جذب آب خوبی دارند.
  2. یک زمانسنج یا تایمر
  3. پیاله یا لیوان آزمایشگاهی
  4. استوانه مدرج
  5. قیف
انجام آزمایش دستمال کاغذی
  1. روش:
    1. لیوان یا پیاله مورد نظر را دقیقا به اندازه 200 میلی لیتر از آب پر کنید.
    2. اولین برگه دستمال کاغذی مورد نظر خود را بردارید.
    3. آنرا تا کرده و درون آب قرار دهید. و به محض شروع غرق شدن در آب زمان­سنجی خود را آغاز کنید.
    4. بعد از 20ثانیه دستمال را از لیوان برداشته و هرچقدر میتوانید آنرا فشار دهید تا اب جذب شده در آن خارج شود و این آب را درون استوانه مدرج بریزید. و برای اینکار از قیف استفاده کنید و میزان اب جمع شده را به دقت روی برگه خود یادداشت کنید.
    5. این مراحل را 5 بار برای هر برند انجام دهید. و هربار نتایج آزمایش را در جدول داده های خود یادداشت کنید. در ضمن شما باید اطمینان داشته باشید که هر برگه­ای که آزمایش میکنید درست و یکسان تا شده باشند. تا روش و فرایند آزمایش برای همه برندها یکسان باشد.
    6. نتایج آزمایشات هر برند را در دفترچه خود یادداشت کنید.

    نتایج بدست آمده و میانگین هر نتیجه را در جدولی وارد کرده و سپس تمام داده های خود را تبدیل به یک نمودار ساده کنید ، میتوانید حتی برای این کار از نرم­افزارهای کامپیوتری استفاده کنید. این نمودار به شما نشان خواهد داد که کدام برند دستمال کاغذی جذب آب بهتر و کدام جذب آب ضعیف تری دارد.

مسائل و آزمایشات بیشتر دستمال کاغذی
  1. مسائل و آزمایشات بیشتر

    البته که این روش آزمایش ساده­ای است و محدودیت هایی دارد. شما فقط با این روش متوجه میشوید که چرا یک برند مطمئن­تر از بقیه برندها نزد مردم شناخته میشود. بعضی برندها البته ممکن است خیلی در جذب آب موفق باشند اما قیمت بالایی داشته باشند. و حتی این امکان وجود دارد که بعضی برندها در جذب آب توانایی زیادی نداشته باشند اما در عوض در جذب دیگر مایعات مثل شیر و روغن و … توانایی بیشتری داشته باشند.

    باید توجه داشت که البته وقتی مصرف کننده، دستمال کاغذی را خریداری میکند فقط دنبال قابلیت جذب آب نیست بلکه ویژگی­های دیگری مثل قیمت ، نرمی ، در دسترس بودن و تعداد ورق دستمال در هر رول یا هر بسته و مقاومت از اهمیت زیادی برخوردار است بخصوص در رابطه با خرید دستمال کاغذی آشپزخانه.

    البته که شما میتوانید روشهایی برای اندازه­گیری نرخ مقاومت و نرمی و یا محاسبه تعداد ورقهای دستمال در هر رول طراحی و اجرا کنید. تولید­کننده­های دستمال کاغذی سالانه مبالغ بسیار زیادی برای تولید و تبلیغات برند خود هزینه میکنند اما با آزمایشاتی بسیار ساده میتوان تشخیص داد که کدام برند نسبت به ادعاهایی که میکند صادق­تر است.

    بسیار پیش آمده که کیفیت پایین کالای تبلیغاتی باعث ایجاد تاثیر منفی و معکوس روی مخاطب شده است و البته که باید توجه داشت نیازی نیست تا همه انواع دستمال­های کاغذی کیفیت خیلی بالایی داشته باشند اما دستمال کاغذی تبلیغاتی باید از حداقل کیفیت به منظور جلوگیری از ایجاد اثر منفی گفته شده برخوردار باشد. شرکت کهل تولید کننده دستمال­های کاغذیی است که این حداقل کیفیت را با قیمتی مناسب به صاحبان کسب و کار عرضه میکند.