تاریخچه دستمال کاغذی

زمان‌هایی که با بدرقه‌ شخص عزیزی چشمانتان خیس می‌شوند، از شدت خنده گریه می‌کنید یا هنگامی که سرما خورده‌اید، هیچ چیز بیشتر از دستمال کاغذی جیبی به دادتان نمی‌رسد؛ دستمال کاغذی همدم زمان شادی و غم، ۲۹ ژانویه هشتاد ساله شد. در ایران نام “کلینکس” یادآور دستمال کاغذی است و هرگاه کسی از دیگری تقاضی یک کلینکس می‌کند، منظورش تنها داشتن یک دستمال کاغذی است که می‌تواند هر اسم دیگری هم داشته باشد، زیرا کلینکس نام یک مارک تجاری آمریکایی است که در اصل یکی از پیشروان تولید دستمال کاغذی در جهان محسوب می‌شود. در آلمان، یا بهتر است بگوییم در تعداد زیادی از کشورهای اروپایی همین قضیه جریان دارد، تنها با این تفاوت که اگر کسی از شما “تمپو” (Tempo) بخواهد، نه به معنای سرعت گرفتن، که به معنای تقاضا برای داشتن یک دستمال کاغذی است که به احتمال زیاد شما در جیب یا کیفتان گذاشته‌اید، زیرا تمپو اولین دستمال کاغذی جیبی جهان است که هشتاد سال پیش در روز ۲۹ ژانویه در شهر برلین به ثبت رسید. تمپو به معنای سرعت است و نامگذاری این دستمال کاغذی تنها به شتابی برمی‌گردد که در سال‌های اولیه‌ قرن ۲۰ میلادی زندگی انسان‌ها را در برگرفته بود. کالای لوکس در سال‌های ابتدایی قرن گذشته‌ میلادی‌، با راه یافتن دستمال جیبی به بازار، زنان خانه‌دار دیگر از دست ِ شستن دستمال‌های پارچه‌ای که تا پیش از آن استفاده می‌شد، خلاص شدند. در سال ۱۹۲۹ انجمن کارخانه‌های کاغذسازی شهر نورنبرگ، دراداره‌ ثبت اختراعات آلمان، مارکی تجاری را به نام “تمپو” به ثبت رساند.

اسکار روزنفلد

در سال‌های نخست، دستمال کاغذی جیبی هنوز جزو کالاهای لوکسی به شمار می‌آمد که هر کسی قادر به خرید آن نبود. به گزارش دویچه‌وله، مخترع این دستمال شخصی به نام “اسکار روزنفلد” بود که خود یک کارخانه‌ کاغذسازی داشت، هرچند او شخصا نتوانست آن‌چنان که باید طعم موفقیت زودهنگام و جهانی محصولش را بچشد. نکته‌ای که باعث شد تا استفاده از تمپو جا بیفتد و رفته‌رفته امری عادی تلقی شود، تبلیغاتی بود که پیش از شروع فیلم در سینماها پخش می‌شد.

  • روزانه ده‌ها هزار الیاف چوبی در اندازه‌های کوچک، بریده و سپس پخته می‌شوند.
  • . هر چهار برگ این ورقه‌ها، یک دستمال کاغذی را تشکیل می‌دهند.

برای مثال در یکی از همین گونه تبلیغات که به دهه‌ ۱۹۳۰ بازمی‌گردد، مردانی را که هنوز از زنانشان توقع داشتند تا دستمال‌های آلوده به مخاط بینی‌شان را بشویند، به عنوان آدم‌هایی بی‌احساس و هیولاصفت نشان داده می‌شدند. تبلیغ‌کنندگان به سرعت توانستند دل زنان خانه‌دار آلمانی را به دست آورند و به این ترتیب آنها کم‌کم قانع شدند که دستمال کاغذی یک‌بار مصرف بسیار بهداشتی‌تر از دستمال‌های پارچه‌ای هستند. تاخت و تاز تمپو از هر سه دستمال کاغذی جیبی در آلمان یکی مارک تمپو دارد.

سالانه در کارخانه‌ تمپو که در نزدیکی شهر دوسلدورف واقع است، ۲۰میلیارد دستمال کاغذی توسط ۴۶۰ کارگر این کارخانه تولید می‌شود. البته دیگر لازم نیست که آنها مثل زمان‌های قدیم‌، دستمال‌ها را با دست تا کنند و یکی یکی در بسته‌های پلاستیکی جای دهند. روزانه ده‌ها هزار الیاف چوبی در اندازه‌های کوچک، بریده و سپس پخته می‌شوند. این ورقه‌های چوبی را خشک می‌کنند و بعد از آن به شکل لوله‌های بزرگی در می‌آورند که درنهایت بریده می‌شوند.

هر چهار برگ این ورقه‌ها، یک دستمال کاغذی تبلیغاتی را تشکیل می‌دهند. تمپو تا رسیدن به شکل امروزی‌اش آزمایش‌های مختلفی را از سر گذرانده که از جمله می‌‌توان به مدل‌های گوناگون تا شدن و قرار گرفتن در بسته‌های پلاستیکی اشاره کرد. در سال ۱۹۷۵ مهندسین، مدل ِ تا کردنی را به کاربستند که به واسطه‌ آن، مصرف‌کننده می‌توانست تنها با یک دست و به سرعت دستمال را از هم باز کند. در سال ۱۹۸۸ هم تحولی در بسته‌بندی تمپو به وجود آمد، به این معنا که بسته‌های آن را می‌شد هر بار پس از استفاده دوباره بست.