در سال 1924 محصول دستمال مخصوص صورت با برند Kleenex معرفی شد دستمال های شرکت کلینکس به عنوان ابزاری برای پاک کردن صورت از کرم های سرد اختراع شد. تبلیغات، خیلی زود کلینکس را به واحدها و ادارات آرایشی و زیبایی هالیوود پیوند داد و بعضی اوقات نیز مورد ستایش و تایید ستارگان هالیوودی (مثل هلن هایز و جین هارلو) قرار میگرفت که از این محصول برای پاک کردن صورتشان از آرایش های مربوط به تئاتر که با کرم های سرد انجام میشد استفاده میکردند.

کلمه-کلینکس

کلینکس و بینی ها

در 1926 شرکت معروف کیمبرلی- کلارک که خالق کلینکس است با دریافت تعداد نامه های زیادی از طرف مشتریان بسیار متعجب شد چرا که این مشتریان از این محصول به عنوان دستمال یکبار مصرف یا آنچه که ما دستمال کاغذی مینامیم.
آزمایشی در روزنامه Peoria. Illinois  انجام شد که این تبلیغات دو نوع مصرف کننده اصلی کلینکس را شرح میداد:
کسانی که از آن به عنوان یک دستمال پاک کننده کرم های آرایشی استفاده میکردند و نیز کسانی که از آن به عنوان یک دستمال یکبار مصرف (دستمال کاغذی) برای پاک کردن بینی هایشان استفاده میکردند. از خوانندگان خواسته شد تا پاسح بدهند . نتایج نشان میداد 60% از مصرف کنندگان کلینکس از آن برای پاک کردن بینی استفاده میکردند. در 1930 شرکت کیمبرلی-کلارک روش تبلیغات خود را برای کلینکس تغییر داد به دنبال آن فروش این محصول دو برابر شد و ثابت شد که مشتری همیشه درست میگوید یا به قول ما همیشه حق با مشتری است.

نقاط برجسته تاریخچه کلینکس

در 1928 جعبه های دستمال کاغذی خودمانی همراه خطوط سوراخ داری برای بهتر باز شدن معرفی شد. در 1929 کلینکس های رنگی به بازار آمد و یک سال بعد کلینکس های چاپی نیز وارد فروشگاه ها شد. در 1932 دستمال کاغذی های جیبی کلینکس معرفی شد و در همان سال کمپانی کلینکس از شعار جدید خود برای استفاده در تبلیغات پرده برداشت :  “دستمال کاغذی که میتوانید دور بیاندازید”.
در طول جنگ جهانی دوم برای تولیدات محصولات کاغذی جیره بندی اعلام شد و تولیدات کارخانه دستمال سازی کلینکس محدود شد با این حال تکنولوژی بکار گرفته شده در دستمال ها در باند های تیم های پزشکی حاضر در مبدان نبرد و پانسمان ها
در طول جنگ به کمپانی نیروی محرکه مضاعفی تزریق کرد تا بیش از پیش دارای مقبولیت عمومی گردد. پس از پایان جنگ در 1945 عرضه محصولات کاغذی به حالت عادی بازگشت.
در 1941 محصولاتی مخصوص اندازه مردانه معرفی و وارد بازار شد و همانطور که از اسم آن پیدا است مخاطب این محصولات آقایان بودند و در 1949 دستمال هایی مخصوص عینک نیز وارد بازار شد.
در 50 سالگی کلینکس محبوبیت محصولات آن کماکان رو به گشترش بود و به رشد خود ادامه میداد و در 1954 سرمایه گذار اصلی برنامه تلوزیونی محبوب  The Perry Como Hour شد.
کلینکس در 60 سالگی خود تبلیغات روزانه را نیز به تبلیغات خود که سابق بر این فقط در شبها پخش میشد اضافه نمود که این تبلیغات بسیار موفقیت آمیز بود و پس از آن بود که دستمال های کم جا معرفی شدند از قبیل دستمال های جیبی و نوجوانان.
و در 1967 دستمال های جدید مربعی ایستاده جعبه ای (BOUTIQUE) نیز معرفی شدند
در 1981 نخستین دستمال های عطری با نام SOFTIQUE به بازار معرفی شدند و در سال 1986کلینکس کمپین تلیغاتی را باعنوان “به تو برکت دهد” راه اندخت و در سال 1998 شرکت کلینکس برای اولین بار از یک فرآیند چاپ 6 رنگ بر روی دستمال های خود استفاده نمود که اجازه چاپ های پیچیده تر را نیز به کلینکس میداد.
حالا بعد از گذشت حدود 100 سال از پیدایش کلینکس محصولات آن در بیش از 150 کشور مختلف به فروش میرسد همچنین دامنه محصولات کلینکس امروز دیگر فقط منحصر به دستمال کاغذی نیست بلکه امروز در دنیا بسیاری کلینکس را با محصولاتی مثل دستمال های فوق نرم (مخصوص آرایش)، لوسیون ها و دستمال های ضد قارچ نیز میشناسند.

کلمه-کلینکس

کلمه کلینکس از کجا آمد؟

در سال 1924 زمانی که دستمال های کلینکس نخستین بار به عنوان ابزاری برای تمیز کردن و پاک کردن) که معادل کلمه Clean است ( آرایش و کرم های سرد رایج از روی صورت معرفی شدند کلمه کلین Clean به عنوان مبنای نام این برند قرار گرفت . در واقع کلینکس نمایانگر کلین بودن و یا تمیز بودن است و EX آخر نام برند کلینکسKleenex با نام دیگر برند
محبوب آن زمان که در زمینه تولید محصولات دستمال سفره و پیشبند های زنانه فعالیت میکرد یعنی شرکت Kotex گره خورده است.

استفاده عمومی از کلمه کلینکس در دنیا

کلمه کلینکس حالا امروزه به عنوان یک واژه متداول در دنیا برای توصیف هر نوع دستمال صورت و کاغذی بکار میرود با این حال کلینکس هنوز نام تجاری دستمال کاغذی و دستمال صورتهایی است که توسط شرکت کیمبرلی کلارک تولید میشود.

کلمه-کلینکس

کلینکس چگونه ساخته شده است؟

مطابق با گفته شرکت کیمبرلی-کلارک دستمال های کلینکس به روش زیر ساخته میشوند:

در کارخانه تولید دستمال کاغذی لنگه هایی از چوب پالپ (خمیر کاغذ) به عنوان ورودی وارد دستگاهی به نام Hydrapulper میشود که شبیه به یک مخلوط کن غولپیکر الکتریکی است سپس پالپ و آب با هم مخلوط شده تا دوغابی از الیاف منحصر به فردی در آب را تشکیل دهد که به آن ماده پایه یا Stock گفته میشود. همانطور ماده پایه به دستگاه حرکت میکند آب بیشتری به آن اضافه میشود تا مخلط رقیق تری بدست آید که بیش از 99درصد آن از آب تشکیل شده است. سپس الیاف سلولوزی قبل از آنکه بر روی بخش شکلگیری دستگاه لایه لایه کننده تبدیل به یک صفحه بشوند بطور کامل در پالایش کننده ها از یکدیگر جدا میشوند. هنگامی که چند ثانیه بعد لایه های ورقی از دستگاه بیرون می ایند ترکییب آنها بصورت 95% الیاف و تنها 5% اب خواهد بود. مقدار زیاد از آبی که در این فرآیند استفاده میشود بعد از اینکه به عنوان عامل زدودن آلاینده ها قبل خارج شدن گازها عمل کرد بازیافت میشود و به سیکل برمیگردد.
یک تسمه نمدپوش شده یا اصطلاحا نمدی لایه های ورقی را از بخش شکلگیری به بخش خشک کننده حمل میکند در این بخش ورقه ها در یک سیلندر خشک کننده بخار داغ تحت پرس قرار گرفته و بعد از خشک شدن از سیلندر تراشیده شده و جدا میگردد و سپس ورقه ها به رول های بزرگ پیچیده میشوند.
رول های بزرگ به رول کننده ها  (غلتک ها) منتقل میشوند جایی که دو ورقه از ورقه های لایه ای شده (برای محصولات دستمال های لوسیونی مخصوص صورت و کلینکس های فوق نرم 3 ورقه لازم است) قبل از اینکه در فرآیند بیشتری بوسیله غلطک های افزایش تراکم یا اصطلاحا تقویمی (دستگاهی که با انتقال فشار و گرمای متداوم باعث ایجاد غلظت و تراکم، صاف و هموار شدن و نرم شدن و یا اصلاح دیگر ویژگی های مواد در حال نورد (Roll) میشود، البته این غلتک ها در درجه اول به منظور افزایش خواص سطح و کاهش ضخامت و صیقلی کردن مواد در حال نورد شدن استفاده میشود) دارای نرمی و صافی بیشتر بشوند روی همدیگر دولا میشوند (چند لا میشوند) . بعد از بریدن و بازپیچی کردن رول های نهایی آزمایش شده و به انبار منتقل میشوند و آماده تبدیل به کلینکس های مخصوص صورت میشوند.
در واحد تبدیل تعداد بیشماری رول بر روی تا کننده های چند منظوره قرار میگیرند. در اینجا در یک فرآیند پیوسته دستمالها تا شده و بریده شده بین همدیگر قرار میگیرند و نهایتا در جعبه های دستمال کاغذی برند کلینکس گذاشته میشوند که توسط خودرو های مخصوص حمل و نقل جابه­جا میشوند. تا شدن دستمال ها و درهم آمیختن آنها باعث میشود تا هر بار که دستمالی از جعبه کلینکس خارج میشود دستمال بعدی حالت تازه خود را حقظ کند.

نویسنده: ایمان نوعی